Wednesday, 30 November 2011

Kajian Tindakan

 


Tgk tittle bkn main lg...apa taknye. 
baru balik kursus kajian tindakan katakan....
nk pratiklah nii.....jange marahlaa guu...
na pp, dah skt, mekni sksa, saipul n smua......

Sampai kat e-rup sup mache doh kul 5, thanks my hubby, ambik ummi...
Maaf tk sempat blanja, bcoz hubby terus jer drive balik rmh,
bkn salah ummi tauu.....
sampai kat rmh, Ya Allah, sorang jelepap mengadap laptop, 
sorang tebekap dpn tv.....tkpelah dah ptg, letihlah tuu........
Haiish, manalah ummi ni reti dok diam, kalau senyap tuu, bkn ummilah.
haa...proses kajian tindakan pun bermulaa....sesekali jeling jgk kat tv3.
almaklum, Tentang Dhia dah start...
biasalah tu, baru betul, ummi...tangan kaki bergerak, mulut pok pet pok pet
mata jeling2 kat tv...hihihi, break 4 iklan, cepat2 kerah anak2 solat, 
'cepat sikit, abah dah tunggu' 
tk nk ler my hubby terpalit  jgk, isteri mithaliii...
Selesai solat, pjg wirid my hubby, Tentang Dhia??? aah tk lah kisah sgt..

Kakak n auni with me lipat kain, buat2 busy, sambil tu sempat
lagi goreng keropok lekor dr seberang takir  ..... sedaplah jgk.
3 hari kat hotel gaya mcm mem, wauu!! best jgk yer,
meter kg meningkat tiba2 jer...
bilalah aku ni dpt jd mem??? hehehe, berangan plk.
Tunggulah, satu hari nantii...
Asyik dok itu ini,aku rasa sunyi semcm jer, mana peginya semua ni??
Haaa... doh kul 12 lebih, patutlah....
lenalah duhai bulan2ku.
Matahariku!!!tkasih...
Mata pun dah semcm ni, 
selamat pagi matahariku,
bulanmu nk lena doh nii......
kajian tindakan usah dok gusar, 
prosesnya pasti kan bersambung...

Monday, 28 November 2011

Kursus...........

 

Pagi 22 Nov 2011, aku terima sms dari penyelaras prasekolah PPDM,
aish!! apa ni banjir2 pun kursus? haish, apalah aku ni,
dah diarahkan ikut jerlah...Tk dak apa pun,
pesen mulut tk leh dok saja...dale ati taklah gitu.....
apa lagi lama doh tk kursus.....kursus kajian tindakan, kelaskan?
apa dia, aku pun tk tau..sebab tk tau tu lah keno gi kursus niii.....
Surat arahan dah sampai kat sekolah, tengok surat, teliti jadualnya,
biasa je....tp penyelaras kata kena bawak lap top, haa...
ni satu hal, kelam kabutlah akuu....Kalut pulaklah cari note book ku,
kat manalah terselitnya wahai Heroku?
Selongkar kat bilik Heroku M.Raziqin, confirm dah terburai....alahaiiii......

With my hubby, kilik notebook, harung banjir, nak hantar repairlah kononnya,
hurm...dok dua hari, telefonku berdering....
"Mak cik, note book mak cik tu, keyboard dia tk boleh baiki doh"
rasa kelam jap. Ya Allah....macamana ni, skrg ni sekolah cuti
jumaat sabtu n ahad, cuti Awal Muharram, pagi isnin doh nk ke KT....
Panas punggung sungguh, fikir tu tk kena, fikir ni tk jadi.....sabtu doh, petang pulak tu...
"Takpelah bang, jom gi TM"
tinjau dua tiga kedai, hasilnya melayanglah rm1999....atoiiii....
tu ajelah sudahnya....

Pagi ni. isnin 28 Nov, aku galas ler notebook baru, bersemangat bkn main tauuu...
brg baru,hehehe...
My hubby plk satu hal, kul 7 dah lesap, sambil hantar kak aimin gi kerja,
terus dia gi sekolah, kerja...bila aku call, senang di jawab, ajak abg e lah.....
muka tikus aku...sah ke nk anta aku, balikpun tak, sedey.....
Seb baiklah abg cuti lg, mc katanya...haish budak ni, mano boleh gitu syg...
"call elok2 kat boss, mintak sambung cuti sehari.."
Kesian puteraku, siap gi beli nasi kerabu lg..
(maaf syg, ummi tk sempat sediakan sarapan pagi, hari ni....)
lepas sarapan terus anta' ummi' kat PPD P.Puteh.

Sampai kat PPDPP, aik. mana org lain nii, aku doh kena tinggal ke?
Memanglah aku ni mudah menggelabah,
berloratlah call org tu, call org ni, tk de apa pun,, jenis kalut jer...
Dah jumpa geng, okaylah, seronoknya, lama tk jumpa adik2ku dr PPDPP...
macam2lah yg sempat kami sembang sambil dok tunggu bas yg disediakan.
Hampir kul 10 bas khas ke Permai Inn tiba,
bye bye geng yg akan ke Germ Hotel Seberang Takir,
dalam bas, Dah SKT dah ada, siap book tempat utkku...
duduk dgn Mek Rahmah dr Bachok....
Tak sunyi, macam2lah cerita, maklumlah lama benar tk naik bas sama2...
kul 2.45 ptg kami sampai kat permai inn...
check in n terus kebilik 318 berdua dgn Zalina Mahmood
dari PP....kwn lamo kat SKBT.
Loni dok terperap kat bilik sorang2, mek na keluar ke pasar payang jap...
seb baik tu ada sokmo, ada jgklah yg rindu2 kat ku...hahaha...sapo tu...sapo lg,
matahariku ler.....jange dok jeles k...
Kursus????
tk start lg lah, malam ni baru taklimat, pagi esoklah bermulanyaa...
semogaapa yg akan aku terima dlm kursus ntt berbaloiiii.....
insyaallah.











.


Saturday, 26 November 2011

Sarapan

 
Teruja sangat pagi ni, kenape ye...ish...apa taknya, puteraku en.solhi bercuti tau, 
hehehe sejak kerja 3 bln lps, ari ni lah dia cuti...sehari pulak tuu...kesian puteraku.
takpelah kan, janji sygku happy. 

Balik dr solat Subuh, ummi nk masak apa eeh? byk sgt follow blog masak2, 
pening ummi nk pilih menu... alih2, nilah jgk..hehehe...
bukan apa, ni jer bahan yg ada, putus bekalan, banjir katakan....
dan nilah sarapan popular kami....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
sampai bilo pon ummi tk ngaku ummi tk pandai masak............
 
aarh, tk kisahlah kan, janji kami bersarapan sama2, 
kakcik, ekin bila boleh cuti ni??? 
 
Jom syg, kita sarapan.........



Thursday, 24 November 2011

Hijrah

 

Tersentuh hati kecik aku bila tengok TV Hijrah pagi tadi...
Ya Allah, malu sangat aku sebagai insan yang dilahirkan dalam keluarga Islam,
betapa kerdilnya aku, betapa jahilnya aku, berbanding anak gadis 18 tahun
yg baru memeluk Islam, selebriti pulak tu,Aku kagum sangat dgn tutur
dan hujah JOYVE (betul ke ejaan nama asalnya),
mantap dan menyentuh perasaan. 

Syukur alhamdulilllah kerana Allah gerakkan hati aku untuk menontonnya.....

Ya Allah, tetapkanlah imanku, jgnlah kau tarik kembali hidayah 
yg Engkau anugerahkan ini.....

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1433h.

Tuesday, 22 November 2011

ahli baru




Selamat datang kedalam keluarga Che Awang@Lau Kau 
buat iparku Marini Marzuki, tahniah dan terima kasih
kerana sudi menyertai kami, kehadiranmu kami alu-alukan,
kesudianmu amat kami hargai...terimalah kami seadanya.... 
         'SELAMAT PENGANTIN BARU'














Ujian pertama.....rutin tahunan kami...
nak tak nak, takut tak takut harus diterima ....
nk tau tak???? urh,setakat basuh kawah,periuk kuali tu, lekeh jer...
mandi air telaga? tk mencabar langsung, tambah romantik adalah...
tp yg kami ni best punyer!!!
calang2 pengantin dpt merasa. Apa2 pun itulah hakikat 
yg semua diantara kami telah alami. nk tau ker?? 
ala..biasa jer, apa lagi,
inilah banjir yg kami nanti2.........
 
Tak lengkap rutin tahunan kami tanpa banjir..
ni baru yg pertama...
Tk sempurna gamaknya perkahwinan
kami tanpa banjir....
Bagi kami begitulah....istimewa bagi kami.








Bukan dok cakap besar, semuanya anugerah Dia,
minta dijauhi kata kebanyakkan org, tp itulah yg kami alami...

November ni ye lah, musim dia,
tp kebetulannya aku dulu majlis bertunang
bulan mac pun banjir....rezeki, sejukkkk......

Alhamdulillah setakat ni, bila banjir melanda, taklah kami pindah randah,
sekadar pengantin dtg mengharungi air....



Ginilah keadaannya, rumah kami digenangi air, nasib baik sehingga hari ni tk pernahlah pulak sampai ke dalam rumah, 
paling teruk pun setakat beranda je...alhamdulillah.

Bagi kami macam pestalah jugak, hubungan dgn kampung sekitar dah terputus, bebas kami tak siapa yg nampak, siap main itik gembo2...hahaha. lepaskan gian anak2 jer..nk tgk ke??? malu..........







Dan yg paling bestnya.......tgk tuu...
ahli bomba dan kuncu2nya sdg bertugas.

Ini antara acara tahunan yg paling glamour......
biasa tengok ke?  acara menimba kolamm.......


 ..

Tk sia2 tau, ada hasil lumayan menanti.....
tengok tuuu..........

nak merasa, silakan......






Hebat kan??? sapa nak menyertai silakan, ruang untuk menjadi ahli masih terbuka..
hehehe macam iklan pulak, tk lah sampai cam tu, yg nk cakapnya seronok...

Pengantin,, apa perasaan anda??seronok kan!!
Tk de apa sebenarnya, usah dok gusar...semoga gembira bersama kami...
dalam susah dan senang kita bersama..........


Saturday, 19 November 2011

angan2..............

 

Angan2...? tak abih2lah sampai bila kalu dok layan...
kalu mat jenin penyudahnya ke bumi berdebupnya!
Hehehe...kita ibubapa ni mcmana ha?  
Ye lah, dari awal keakhirnya, hati sorang ibu, hati sorang ayah,
mengharapkan yg terbaik utk anaknya, 
mengharapkan yg terbaik dari anaknya, INSYAALLAH.

Masa mengandung, doa yg tk putus moga selamat melahirkan anak yg sempurna,
bila dah lahir, dibelai dikelek dikendong tiap saat,
bila dah belajar,doa mengiring tiap langkahnya,
moga mendapat pencapaian terbaik,
dah berkerjaya, angan tk juga berakhir,
'moga2'
tak lekang dibibir, dihati hanya Allah yg tau...

Moga sihat,moga tk lupa solat,
moga tk lupa diri,moga dapat suami yg soleh,
moga dpt isteri yg solehah...Ya Allah!!!!
ada lg, itulah, ininya yg tk termampu nk digarapkan...
berceritalah ayah pd ramai teman,anakku dah kerja tinggi,
anakku dah gaji beribu, anakku dah bg duit tambang....
 round dunia Alhamdulillah....ibu pulak entah apalah lg,
tiada yg tak baik, semua yg terbaik....

Ingatlah anak2ku, itulah ayah ibumu, angannya tk pernah surut...
fikirlah anak2ku.....
sebenarnya jauh disudut hati, bkn benda2 tu yg ayah ibu tunggu......
yg tersirat hanya Allah yg tahu..
dari itu anak2ku,
jadilah anak yg terbaik,
yg sentiasa ada
ayah dan ibu disudut hatimu.....

Thursday, 17 November 2011

Silaturahim.........

 
Yang berbekas dihatiku pagi ni,
'Org yg memutuskan silaturahim, tidak mencium bau Syurga'
 
Setiap lima waktu kita sujud memohon padaNya, tiap syahdu dingin malam kita
sujud meminta padaNya, tiap saat terdetik dihati, mengharap padaNya,
Ya Allah tempatkanlah diriku di SYURGA Mu...
 
 Mohonku pada semua, marilah kita saling mengeratkan silaturahim........
kunjungilah yg tua, saudara mara jua handai taulan di musim cuti ini.
 
 
Semoga kita juga menjadi pilihanNYA nanti .....

Kau kabulkan doaku.........

 

Dup dap dup dap....tingkah jantungku rancak berlagu, Ya Allah. resahnya...tk terlindung disebalik kalutku.

Terlalu tinggi harapan ku letakkan kebahu puteri bongsuku auni, hari ini adalah penentunya, mana tk kenaling weii..dr pagi, mcm2 ku dengar, aku sabar, ada plk member2 yg mula memetik sms, hatiku bersuara..
 ".sabarlah wahai meriani"

Ye lah, 6 tahun ku serahkan auni pd cikgu2nya, kenapa hari ini tidak??? "Sabarlah wahai hati"
Mulut masih gagah bersuara, melindungkan hati yg kian berdebar. Kul 10 hubby ku sampai, aku mula gelabah......10.30.PKHem, tiba dan mengucapkan Tahniah! Terlantun jgk, "Tkasih knah" eh...betul ke ni, apalah aku ni tak sabar2..
Dan SU peperiksaan bersama GB tiba dari PPD, selamba je sir azhan melintasiku ke bilik guru...
Analisa dah dibuat, semua dah bersedia....dan keputusan pun diumumkan dengan rasminya.

Syukur Alhamdulillah, Tkasih semua guru2 thn 6 yg bertungkus lumus utk kejayaan ini, semua guru SKBT, staff2 juga, Tahniah kepada Auni, Afifah n Ain Tasnim yg cemerlang, dan yg mendpt 4A, 3A, 2A, 1A dan semua.....juga tahniah anak sedara ku Mohd Hazim Zulkifli.

Kepada yg kurang berjaya, putus asa bukan caranya, tp bangkitlah anak2ku, buka langkahmu, selagi mentari
masih terbit di ufuk timur, sinar kejayaan masih ada utk kamuu....yakinlah.

ku sujud kepadaMU Rabbi, telah Kau kabulkan doaku..syukurku panjatkan kepadaMU Ya Allah...

Puteri bongsu, tkasih kerana berjaya mengekalkan prestasi kejayaan abg dan kakak2mu mengharumkan nama SKBT..tahniah dik, ummi abah sangat bangga....

Anak2ku solhi, aimin, falahi jgk raziqin, tkasih kerana tk putus memberi perangsang dan tunjuk ajar pd adik, ummi dan abah tk mampu sebenarnya....apa yg kami terima dulu jauh bezanya dgn pembelajaran hari ini....

Juga tkasih pd adik2ku, una, naha, afih jgk cikma mi, cikma imi, abg zul, knah, yah 
dan tk tertulis olehku, saing2 jgk, yg tk jemu menelefon tkasih semua....

Tk terlupa kepada guru2 di SKHamzah 2 yg pernah mengajar dan menegur auni. 

Kepada semua jemput ke rumahku hari isnin 21 Nov ini...






Sunday, 13 November 2011

Hasilnya....

 
 

Yang dinanti pun tiba, SPM dtg jua seperti yg dijanjikan, tenanglah duhai calon2 terlibat,
anak2 buahku aina, aida, eda, farah dan ramai jgklah...maklumlah keluarga besar
katakan.Tk terlupa pada murid2ku, yg pernah ku asuh dulu...jawablah dgn hati2
dan yakin, insyaalllah.
Itu satu hal,  ni plk pencarian yg ku teruskan, hurmm, tk abis2 ye, tp tk puas ati
kalu tk dpt tu...Lps kelas td aku ke Machang, cari brg2 utk jamuan akhir tahun....
sambil menyelam minum airlah...kan untung...hehehe cari untung jer!
Dah tentulah kan.. apa taknya, aku sempat merewang kat pasar isnin...
intai punya intai,, jeng je jeng.........

                                                               Inilah hasilnya....

                                                                3 biji jer......



                                                              





Usaha akan tetap ku teruskan tauuu...





Saturday, 12 November 2011

Layan jer laa...

 

Lesai solat subuh, mulalah macam2, firstly mestilah masuk dapur, buatlah apa yg ada, yg mudah janji sedap!! hehehe.. pandai sgt ke aku ni...bantai aje lah, yg penting hubby aku ngap, bila aku tanya...
sama je  jawabnya  'asal tak masin bulehlah' geram gak rasa, tp terima je lah.....



urmm....ni baru breakfast, lunch ntt ape lak aaa?
rasa2nya yg tu jer kot,
hehehe.....




 tgk pelanggan aku, wau!!!!
 sedapkan syg?

Erm.... bf sudah, lipat kain sudah, sapu abuk mak nenek pun udah,
nk wat lg aaa? Byk!! tk larat nk layan weii... 
kalu yg ni boleh jgk kan, cuci mata dulu...



segar sikit mata, ni lah teman aku....syg sgt, kdg2 cik lembu hubby singgah jgk,
huh apa lg rantinglah kat blkg ko......

Ni lah org kata. jd suri rmh ni byk sgt keje, tk terbilang, yg nasib baik pulangan lumayan, kalu yg tk nasib baik tu, mcmana ye, kesian kan... fikir2lah wahai hubby2....
aku ni syukurlah, adalah jgk....titik peluh sendiri, hubby bantu gak cukuplah dgn apa yg ada........
Aaa....dah mulalah ni, semlm ata kcik balik ke unimap, ekin dah ke melaka, abg e tk sempat raya bersama...
nasiblah kakak keje kat rmah lg. Auni mana? ada, baru mandi...tu lah sifu aku....sifu fb n blog.....hahaha untungkan! Oklah, hubby aku dah mula dah....terbalik kan, patutnya akulah yg membebel, ni dia plk...alaa..
kan aku dah membebel kat sini,,tu lah dia tk senang! suka hatilah bang, asalkan bahagia. waduh!!!
Aku nk ikut hubby, cuci kebun.....







Friday, 11 November 2011

Kelasku

 

bila dok kat rmh, ingat kat kelas plak, aduhai, pelik jgk ye..dok fikir mcm manalah plak nk sobek kelas biar jd comel. Sapa2 nk bg idea tu sila lah, kesian ler kat mak cik nii...

Matahariku.......


    matahariku....
biarpun jauh
namun sinarmu
menyapaku saban waktu
membelaiku tika rindu
menegurku tika salah
menyabarkanku tika marah
menyokongku tika kalah
memangkuku tika rebah
terimakasih
matahariku







Peria Katak

Peria tak pelik bagi aku org kampung, terbayang rasanya yg pahit...
dulu mak tanam tepi rumah je, lebat buahnya, sapa nak ambik ajelah tak de harganya.......
buat ulam cicah budu, siap dgn lada burung , kdg2 mak bakar ikan darat pulak!
Tu dulu……ari ni mak oii….sebiji peria sampai rm3, nk makan bayar je lah…….

Yang tu peria biasa, ni aku nk perihal pasal peria katak, sama je rupa parasnya nama pun peria gak…
tp ada yg tk samanya, saiznya lebih kecil dan warna hijau pekat sikit, rasanya lebih
pahit…kenapa katak pulak,  rupanya kecil hodoh mcm kataklah kot.
 
Tk kisahlah hodoh ke, mahal ke, dari semalam aku dok berangan esok nk gi beli
kat pasar tani, semua yg ada aku nk borong…….semua ni utk abg iparku….
Pagi2 lg aku n hubby gi pasar tani Machang, tinjau dr gerai ke gerai, tk de,
tk puas hati, aku ke T Merah plk, aku  jelajah  pasar tani , aku ronda pasar tm,
tk dpt jgk, aduh….susahnya bila kita nak…….

Aku tk akan putus asa, aku akan cari lg sampai dpt…….
                       
          
                                                           Ni lah yg ku cari

Friday, 4 November 2011

puteriku

kul 4 pg - terkejar2 aku n hubby, tk mandi....eeee, sapa tm, kcik tk sapa lg. dah kul 5, minta hubby beli nasi goreng, serupo skalo, dia buat dok je...buat kesekian kalinya aku nangislah, apa tknya aku nk sahur....
last2 dia gi jgk beli dpn kat parking aku je.

kul5.20 baru sapa, terus balik, sapa masjid machang azan subuh, Ya Allah, nk singgah mandi pun tak, betapa ruginya...

Thursday, 3 November 2011

heroku

Kul 2 pg masih tk lelap,biasalah kan, bila kita menanti... biarkan, malas nk call....teringat kat anak2, abg tk dpt cuti, first time aku tk beraya dgnnya. Kcik plk pg masih ada kuliah, pg sabtulah sampainya, insyaallah. Entah kul brapa aku tlelap...

4 pg aku terjaga, tk leh nk sabar, sms ku anta, dah dekat jerteh rupanya...cepat2 aku kejutkan hubby, 
mandi n bersiap utk solat juga...terus ke PP, alhamdulillah heroku dah sampai.

Dah 5.25 pg, hubbyku pecut sikit and kami sempat berjemaah solat Subuh di Masjid Sultan Yahya Petra, Machang. Syukurlah.