Wednesday, 14 December 2011

Kursus menghias kek cawan

 
Lama sangat berhasrat nk belajar hias2 kek ni, tk tau kat mana nk join. Ari tu tah camne lak, terklik kat aniz baking, pucuk dicita ulam mendtg kata org, terus je ummi sms pn.noraini...hurmm, kebetulan tu sentiasa ada...    

Ari sabtu,hubby tk kerja, tlg hantar ummi kat Tmn Melawati....hepi sgt2 tau...maklumlah dah tua2 baru nk blajar, tgn pun dah keras...aargh..tk kisah ler, blajar ni kan sampai hujung nyawa.Malu jgk kat bdk2 tu, tp buat2 pandai ler..




Mula2 buat kek dulu,  cara isikan dlm cawan....
pastu blaja buat icing, susah jgk,patutlah mahal yer...




 Dah dpt icing, apa lg, conteng jerlah,
menggeletar ummi, sebiji dua oklah...






Hasilnya ni haa....
cantik jgk kan.....

Kul 5 ptg kursus berakhir, dpt ummi bawa balik hasilnya, sekeping sijil dari Aniz Baking n sekotak kek hasil tangan sendiri 
tunjuk kat hubby n anak2.... 
Tkasih Pn.Hjh Noraini Zakaria...




                                                                  Kenangan    bersama....

Tuesday, 13 December 2011

Janji ku tunaikan...



Cuti akhir tahun dah sebulan berlalu, macam2 aktiviti dah berlangsung, ke KL dah, kenduri kendara tak terbilang dah, ke sekolah masih tak miss, tapi masih ada yg tak tertunaikan...mcmana ni..terngiang ditelinga 'ekau ni asyik insyaallah, insyaalah, sampainya tidak eeh....mak ni doh tua, ontah sompet ontah tidak lg eeh' Dlm hati terdetik, insyaallah... Ku sampaikan hasrat pd hubby, ku nyatakan pd abg zul, terkilan sangat...

A'kum ummi, ambik ekin 9 dis... Ya Allah.hubby sibuk maklumlah akhir tahun, taklimat gaji baru lg..alaihai,demam dok fikir.. Sibuk ke apa ke, kali ni tk kisah bang, anak kena gi ambik jgk, ni lah
ruangnya utkku tunaikan janji..

Hari khamis 8 dis, aku cuti, hubby kerja lg, terpaksa tunggu ptg, kul 4 baru bertolak..Hujan disepanjang perjalanan, sejuk sangat, kul 11mlm baru sampai s.alam...ciksu siap masak ala kadar, mkn jer, maklum, tk mkn diperjlanan, hujan......

Jam 9 pg kami bertolak ke senawang, alhamdullillah, biarpun doh lama tk kesana, masih tk berubah jlnnya, sempat juga menjenguk ke tmn tasek jaya sebelum ke kg sentosa... Rmh lamo dah berganti, moksu dah bina yg baru...alhamdulillah. Gembira hati tk terkata org yg ku rindu memelukku erat, ciuman kasihnya bertalu...airmata tk terbendung...



Seronok ku menadah telinga, segala cerita terluah, ku sekadar mengangguk tanda faham....maklumlah poket eeh. Sambil bercerita, nasi ditanak jua, ayam masok lomak cili api, tk ketinggalan, aduh!!!podeh mak...tp itulah yg ku gemari mak oii...berpeluh...Petang ku tinggalkan mak yg bergenangan airmata, mulut masih membebel mintaku bermlm dulu. maafkan mar mak, 'insyaallah'  masihku titipkan ketelinganya. Masih terasa hangat peluk kasihnya macam dulu hingga kesaat ini...Apa nk buat ekin menunggu utk pulang bercuti....Hanya masa yg bakal menentukan, masih adakah lg ruang utk ku kesana....

Friday, 2 December 2011

Tetibe jer rinduuu.........




Tertibe je rindu sgt kat kau, kenape plak ni hah??? mcm2lah org tua ni...
betul ni, dok sembang2 dgn hubby sambil sarapan, teringat balik
masa kat putra jaya, aduhai...suka duka lucu perit semua ada...
confirm dapat memo posting
kat Putra Jaya, bagai tak sabar2
nak melapor diri...haissh ummi pulak
yg berangan, my hubby menung jer,
nape ni bang???
hehehe, apalah ummi ni... 
yg post kat sana my hubby...hihihi,
tk abih2 berangan.


1 April 2008 my hubby kena lapor diri kat KPM, bincang sikit2,
ok ummi dan adik temankan...mcm budak2 lak nk teman2....
sama jer kan??? berkemaslah sikit2, tiba2 je...
'Ya Allah ummi, esok 31 mac, lesen mmandu abg mati ...'
Aduh bang, sebelum ni, dah janji dgn abg zul,
nk singgah kat majlis sanding anak dia kat Lipis...
nk wat camne ni?? zul dah ke lipis, bermalam kat sana, mengelabah jadinya...
nk update, Kelantan cuti Hari Keputeraan KDYMM Al Sultan....
Lastly, tkpe2, pg esok terus ummi n hubby ke Jerteh, baharui lesen...
Nk jd cerita, Jerteh ari tu, sibuk sangat, hampir kul 11pg barulah siap...
bergegas balik, si lina isteri zul dah berkali2 call, dok mana lg,dok mana lg....fening!!!! kul 12, lina call lg,
'kak ya,dok mana lg? kita doh kat rmh pengantin, nk belarak doh ni...'
'Tkpelah na, kak ya baru bertolak ni' tu je yg mampu ummi jawab...
Bila abg zul call, marah2 dia, betul kata abg zul, kenapa tk terlintas langsung,
kan Pahang pun tk cuti!!! lesai majlis, boleh barukan lesen tu kat Lipis!!!
blank blank blank.....
kan dah otw, tklah bazirkan masa.......ape nk buat kan!!!!
Kesal ada, tergelak jgk...sampai Merapoh jumpa zul, majlis dah selesai,
dia dah otw balik....abg zul pun dah kat Raub, asyik sms, marah2 lg.
dia minta ummi singgah kat rmh pengantin,
hubby cakap tkpelah, segan jgk....
bkn rezeki nk jumpa korang semua...
especially 'mak'
 
Sampai PJ dah ptg, Na makteh sms dia balik Johor,
nenek Bad meninggal, aduh bang, mcmana ni, nk gi rmah sapo ni,
ingat nk ke rmh na, kat presint 9, maklumlah kat putrajaya kami tk biasa sgt,
selalu jgk dtg, tp dgn rombongan sekolah n jabatan...
sedara2 ramai, Lan, Idi , Ita, Noni, tp segan, tk bgtau awal2,
menyusahkan dia org jer, nk ke S.alam rmh fiz ke, mak ja ke, rasa jauh plk,
cik nab kat seri alam, ngah di selayang lg jauh, aih, tk larat nak bilang eeeh...
esok pg, hubby nk lapor diri...ok bang, kita ke puchong je rmh Da..
hubby selamba jer, kerja dia drive, ummi nk drive. tk harap plk dia,
sampai kat Petronas tu, Zafran dah tunggu, tkasih Da, Mawi n anak2...

Pg 1 april, bersarapan
nasi lemak masakan Da, hurmmmm....
Lepas tu, terus ke PJ hubby lapor diri
dan di tempatkan
di Bah.Pembangunan dan Perolehan KPM,
alhamdulillah..Boring menunggu, abih ruang alamanda ummi dan adik jelajahi...
kul 2 lebih, urusan hubby selesai,
dpt tangguh tugas 2 minggu...

  
Dlm dok fikir hubby nk duduk mana, si kwn hubby
(eee..bang, dia ni lg???ari terima memo kat kb,
dia ni ler yg ajak hubby dtg dgn bas, ummi tk bagi,
tp, hubby cakap kesian, dia tk biasa kat PJ...oklah ummi ikut...
aikk, 28 mac,bila hubby call nk confirm tiket, senang dia jawab,
family nk ikut, by car...tu yg ummi gerammm...tp sabarlah wahai hatii....)
ajak hubby dok Puchong, ummi tk cya sgt dgn dia ni, tp hubby baik ati...
Ummi ikut dgn berat hati, sampai Puchong, rupa2nya dia ikut office boy kat
office baru dia, nk tumpang rmh budak tu, terkejut ummi...
sesampai jer dlm rmh tu, selamba jer dia masuk bilek,
hampar toto, tido, betul ke dia nii???...
Geram betol ummi, nampak my hubby mcm tu, dia buat lekeh....
nampak jer mcm tu, dia tk kenal lg....bkn nk menyombong, tp kecik atii sgt....
Ummi ajak adik turun, call abg zul, cerita kat dia..release tensionnn....
kat bawah, dpn blok tu jer, ummi nampak 'untuk disewa' spontan ummi
call nombor yg tertera, dan ketuk pintu rmh sebelah..terjongol mek klate

Ya Allah..Engkau Maha Mengetahui.....
Engkau Maha Pengasih...
meleleh airmata ummi...
Ummi guna kuasa vito,
confirm sewa rmh tu, utk hubby sorang....
(sedih sgt dia buat hubby gitu..)



Kak Limah Segambut, tkasih.........
Sembang dgn cik mek klate tu kejap,kemas rmh ala kadar,
kami cauu balik kelate.......duduklah kau kwn.......

Pjg kisahnya ntt ummi tulis satu buku....hehehe
hubby nk mkn bihun...ummi sambung semula,
cabut dluu............

Thursday, 1 December 2011

Kerabu orang kampung........


Klasik jer, maklumlah org kampung...
asyik dok share n try resepi kawan jer,
terdetik pulak nk share yg ummi tahu sikit2 ni...
resepi org lamo2...
kebetulan pulak mama biras ummi call, nk buat majlis kesyukuran,
ummi buatlah apa-apa pun, mama masak daging dan ayam.

Ummi ni bukanlah reti sangat,tp bolehlah....
alang2 dah sanggup, ummi carilah bahan mudah,
yg ada keliling kelalang ummi jer, kalau bahan yg beli
kat pasar tk glamourlah pulak...paling mudah
ummi jenguk ler kat belakang rmh....

 haa..ni lah yg ummi jumpa...
 
ni pun dah cukuplah...dari bertandang dgn tangan kosong,
segan jgk, nklah numpang kenduri sikit2...terus jer ummi kait  bacang 4 biji,
betik sebiji, bunga kantan sekuntum dan serai 10 btg.

Naik ke rmh, ummi sauk sarung plastik, pakai sarung tu bukan saja2,
nk elakkan dr terkena getah bacanglah...kalau dah terkena getah dia
habislah tapak tangan ummi, mengelupas...ingat tu...kesian kat tangan nantiii...
ummi koyak@kupas buah bacang
dan parutlah panjang2 sikit, dan rendamkan dalam air garam.
mak cakap, air garam boleh melembutkan parutan.
seb baik ler ada lg ummi simpan parut tembaga
macam yg mak guna dulu, senang, kalau tk der parut tu, cincang pun jadi...
Betik pun samalah juga, kupas, belah dan buang bijinya dan parutlah...
Jangan lupa, basuh dulu baru diparut tauu...

Sambil tu, ummi bakar 5 ekor ikan kembong, tumbuk lumat2 sedikit lada hitam,
ummi masukkan pulak, 10 ulas bwg merah dan 2 ulas bwg putih yg telah
ummi kupas dan tumbuk sampai lumat. 
Ummi tumbuk jgk serai yg telah ummi hiris halus dan sedikit halia...
hai..asyik dok pot pet pot pet, suruh kak aimin mesen kelapa, 
nk ambil santan pekat dua cawan dah cukup...
dan ummi goreng sikit buat kerisik. Mujur tak hangus ikan ummi, 
haa..ummi sejukkan dulu kauu....
ummi nk toskan bacang dan betik tadi...perah sikit
bacang tu supaya kurang sikit masamnya...tp tk per, 
ummi campurkan betik tu
pun untuk mengurangkan rasa masamnya....
Untuk menambah seri, ummi hiris halus bunga kantan 
dan beberapa taruk@tangkai daun kesum, masukkan bersama...
Ummi tumbuk pulak isi ikan bakar td, hmm...
semua dah siap masukkanlan semuanya
dalam besen, gaulkan jer...masukkan garam 
dan sedikit serbuk perasa, peraplah...
Kerisik ummi mana?? haah masukkan juga..

Dah ptg, cepatnya masa!! cepat2 solat asar.
Haiss berdering plk phone ummi, sapalah plk nii...mmm mama rupanya,
"Kak nah dok goreng ayam ni, air plk tk dak"
Gitulah kat Taman Barakah TM asyik tk dak air je...
Bilalah masalah ni nk selesai ye....kat rmh ummi tk kisah sangat,
Air Kelantan 'terputus' air telaga ada, sungai pun dekat..hehehe...

Dah hampir maghrib barulah ummi masukkan santan, bukan apa,takut
basi, maklumlah ummi gunakan santan mentah je...nk makan bubuhlah,
akhir sekali ummi perahkan air asam limau nipis dan gaul rata2..
Haa inilah hasilnya.....


nak tau sedap ke tidak,cubalah buat k...




yg ummi buat ni cukuplah untuk 10 hidangan tuu...
kalau nk makan family sebiji bacang dan sehiris betik
dah cukup...Selamat mencuba...

Lesai solat maghrib ummi sekeluarga kerumah abg ipar di TM...
Ummi bawalah hasil tangan ummi ni, dan...yg ni juga...



kuih kegemaran keluarga ummi.

Masa sampai, ipar duai dan anak buah ummi dah berkumpul,
siap tunggu ayah mat ( my hubby laa..) untuk imamkan solat.
Selepas solat isyak jiran2 abg pun sampai dan solat hajat ditunaikan....
kesyukuran apa eea? abg dah makin sihat n birthday kak syidah kot....
Tk kisahlah kan.. yg penting kami sekeluarga berkumpul....
Alhamdulillah..syukur....kerabu bacang dan tepung pelita ummi tk bersisa....