Saturday, 18 August 2012


 
 
Alhamdulillah baru jadi raya, kalu tk wat kek itam ni gak, cian kat my hubby, mcm tk rayalah dia...aku pun tk tau napelah suka sgt dia kat kek ni, tiap kali raya mesti aku wat 2 biji utknya....berbaloi tgk dia mkn..sedap jgk gamaknya kek aku. hehehe...selamat ari raya, maaf zahir bati pada semua sanak sedara rakan tolan....                                                                                                     

Thursday, 16 August 2012



 




Seharian aku asyik mengesat air mata, entah hati kian sayu, semua tersentuh dihati...
Dan Alhamdulillah kul 3.50pg ni, semua anak2ku selamat sampai, syukur dan kami sempat sahur bersama, seleranya....

Sunday, 5 August 2012





Aduhai, betul2 bersawang dah ni, entahlah tak berkesempatan sungguh, asyik dok layan
 si hensemku syg...rindu sangat bila tk ada bersama...buah hati ummi Ariff Afif

Wednesday, 11 July 2012

Kalut kalut kalut......








Tak abih2 dgn kalut, pagi2 kalut nk mkn pagi, selesai satu bab,
kalut dgn lembu plk, aish...ayam pun pandai buat kalut.....
dua bab tiga bab lesai, boringlah, gi sekolah jap,byk sebenarnya
yg perlu dibuat.....kalut lg, bereskan order pakaian sukan utk 2012.
tak semena2 telefon berdering, apahal plk ni?????
Nangis2 anak dara beritahu, si apek kedai gambar cakap
gambar konvo dia tak ada...kalut lg...terus call si apek tu, betullah...
haish tension jgk rasanya, pasal lah jd mcm ni hah???

Ygku syg....








Tak  terduga 1 julai, sempat ku jenguk familyku kat senawang, syukur, mak ku syg masih sihat...sempat jgklah kami makan bersama...
pedas tp mnyelerakan, sibuk mak jadi pengarah, klong dan mira tukang masaknya,
kalutlah, maklumlah dah sampai tol senawang baru ku khabarkan,
Sambal tumis ikan bilis campur petai, sambal tempoyak angah buat kami tersandar kenyang...namun cuma sekejap, maaf dik tk sempat bersama di majlis kawin mira,

usah nangis mak, insyaallah kami berkunjung lagi.

Tuesday, 27 March 2012

Pasca pencen....

 

 
 
 
Dah seminggu surat diterima, aku buat dak je...tp my hubby beria2 sgt nk hadir...eee...betul2 bersemangat nk pencen . Bkn aku tk nk, tp entahlah.... Patutnya 28/3/12 majlis dilangsungkan, kebetulan dgn konvo Falahi, aku rasa tenang sikit, ada alasan, lalu surat tunjuk sebab mula ku rangka....
Yg peliknya, dia ajak aku hadir 27/3/12, ada ke patut!!! Ya Allah, kenapalah....dari dok melawan, dah tentu aku tk menang pun, dgn hati berat aku ikut jgk,..pg2 sempat ku jenguk anak didikku kat kelas, kesian dia org, kesian kak za terpaksalah layan kerenah bdk2 tu sorang2....

Majlis kul 8 - 5, kami sampai kul 11, mana taknya sempat lg singgah kat JPN anta surat lawatan...mmg ramai warga pasca pencen dr daerah PPuteh dan Kbharu yg hadir, (utk Machang, esok) tp macam tk formal je... Memasukki lobi dewan kami pun mcm tk ada apa je, hanya petugas dari KIST yg buat pemeriksaan kesihatan, alhamdulillah sorang urusetia terpandang kami dan menegur mesra...terimakasih En.Mohd Khazi Ab.Rahman PPDKB...kenalan kami semasa sama2 mengajar di TMerah...urusetia lain entahlah...aku yg tk berapa minat jdi boring...'pendaftaran tlah ditutup, sombong semcm je...' apalah aku heran, tp masih sabar, aku ketempat pemeriksaan kesihatan, isi borang, timbang berat, ukur tinggi, bila nk hulur borang kat kaunter ceck darah, mmg darah aku naik, 3 org urusetia potong q, mula2 sabar, bila yg pertama selesai, aku nk hulur pulak, yg no 2 plk dah...ah tk payahlah, bknnya aku ni tk check kesihatan cuma lengah2kan masa ambik hati hubby...aku tgk hubbyku bkn main berminat lg, aku jd sedih sgt2..emo sungguh pg ni. Aku ayun langkah, menuruni tangga, jalan sorang2 menuju ke kereta 500m di luar pagar,...dlm hati berdoa moga2 hubbyku tk marah.
sampai kat kereta, aku call hubby, ish boleh dia ketawa...nasib baiklah 15 minit kemudian dia sampai...mmg aku sedih, mmg aku nangis...mungkin awal2 lg aku tk minat, tu lah yg semua tk kena...
Alhamdulillah hubbyku cool ari ni, kami keluar, singgah sarapan konon kat Baung and terus ke Percetakan Nasional PCepa...ku belikan kad petak (Kew 4) utk pengurusan stok kelasku...kemudian singgah KB Mall....
Melayang rm400 Printer Brother ku bawa pulang..hilang sebak sayu pasca pencen, aku masih dlm tugas, biarkan ku jlnkan tanggungjawabku sehingga aku bersedia utk pencen..jgn ganggu aku dgn hal2 yg aku tk suka...aku rela habiskan duitku utk tugasku, selagi kudratku masih masih mampu..insyaallah.
Tkasih hubbyku kerana memahami perasaanku.

Monday, 6 February 2012

Entahlah...........



Hurmmm.....sunyi semula villaku, semua dah bergerak ke destinasi masing2. tinggallah aku ber2, bayangkan ye kalau tinggal sorang2, Entahlah....sabar dan tabahlah menghadapinya.

Friday, 13 January 2012

Hujan


Dah seminggu hujan tak henti2, nasib baik jgk ler tk lebat sgt, kalu tk banjir ke3 dah tentu melanda....tp ari ni or esok mungkin kot... kesian kat matahariku, tk dapat memancarkan sinarnya yg gah, kesian kain2 kat jemuran, dah lain baunya, kesian kat baby cow abah, kesejukan ler kat kandang yg basah...kesian kat orkid ummi...tengok tu
kalau tak bukan main gah lg, tika tu matahariku memancarkan sinarnyalah...




alahai bkn kita jer yg rindukan matahari kan!! pohon2 juga, haiwan juga, ye lah...makhluk Allah..
Ya Allah dalam asyik dok layan blog, air dah memenuhi jalan kat depan rumahku, aduh, nak kutip barg2 yg mana perlu disimpan, yg perlu, boleh ku hanyutkan jer, tk ada lain daun2 bungaku aje.

Thursday, 5 January 2012

Kisah adik....






04.01.2012
11.15 mlm, phoneku berdering, no sapa plak niiii? namun ku sambut jua, hanya esakan yg kedengaran...
"Ya Allah, adik ke? apa ni?"
Berlangsunglah sessi pertama, yg jelas ku dengar hanya
"Adik nak balik, susah dok sini, tak dak sapa nak layan adik"
 Aduhai..berkecamuk juga rasanya, tp kuatkan hati, lindungi suara yg bergetar, ku asakkan semangat biarpun sedikit tabahku juga luntur...terputus.
Berbunyi lg phone ku, dan dah ku jangka, adik call lg, layan jer....oklah, dan 50-50.
"hari jumaat ummi mari deh, bawa jam loceng adik dan asam boi"
Hatiku sedikit berbunga. Terputus, habis syiling agaknya.
Tak senang duduk, call sessi ketiga, hurmmm..alhamdulillah 100% clear, siap pesan supaya bawa telekung solat satu lg....Syukur Ya Allah.

2012 buat Ummi n Abah





 
Syukur alhamdulillah dengan izinMu Ya Allah, 
dapat ku nikmati lagi udaraMU di 2012.
Kesyahduan malam ku kenangi kembali apakah
yg telah ku perolehi, apakah yg telah ku berikan,
apakah yg telah ku temui, apakah yg telah ku harungi,
dan 2011 penuh kenangan ku simpan kemas dalam ingatan.
Selamat tinggal 2011. biarkan semuanya menjadi sejarah kehidupan
Selamat datang 2012, semoga perjalananku lebih baik,
lebih bererti dalam semalam. Insyaallah.

01.01.2012
1.30 pg, kampungku dilanda banjir, kami sekeluarga
kalut memulakan tugasan menimba kolam, alhamdulillah sebaik jer
keli2 kesayangan ayah dipindahkan ke tempat selamat, air pun melimpah
menenggelamkan kolam....

Beginilah suasana banjir malam tu., halaman rumah
kami digenagi air...






5.30 pg air mula surut, tp jalan keluar masih tidak boleh dilalui,
nasiblah bekalan makanan masih ada, seronok juga bersarapan
bersama keluarga....berselera tak terkata. kul 10.00 pg barulah
semua jalan clear.


02.01.2012
Tarikh ini pun tiba, hari yg ku tunggu penuh debar,
kul 7 pg abah, ummi n adik bertolak ke Bachok,
dalam kereta, sunyi jer, sesekali ummi bersuara tp tawar jer responnya...
masing2 melayan perasaan ada gembira tp tenggelam dalam gelodak rasa.
kul 8.30 kami tiba di PPD Bachok dan Abg Jo dah menunggu, kami
terus memasukki perkarangan SMKA Tok Bachok.
Adik bersama abah dan abg Jo menguruskan pendaftaran ,
mujurlah abg Jo bawa Fatehah bersama, taklah ummi kesorangan.
Majlis pendaftaran pelajar Tingkatan Satu SMKA Tok Bachok di rasmikan
oleh YDP PIBG YBhg.Dr Ilyas Hussin, syukurlan semuanya berjalan lancar.
Seramai 124 org yg mendaftarkan diri terdiri dari pelajar yg mendapat 5A dlm
UPSR 2011, 100% pelajar ditempatkan di asrama.
"Duduklah dik, ummi dan abah korbankan perasaan sendiri demi masa depan adik. Adik jadilah anak yg baik, pelajar yg berjaya yg akan mengharumkan nama, keluarga dan masyarakat insyaallah"
Hanya itu yg mampu ku tuliskan buat puteri bongsuku, bila diminta menuliskan pesanan kepada anak2 dalam majlis itu.
Terlalu berat, terlalu sunyi, dlm perjalanan pulang,
hanya diam......Malamnya ke Pasir Puteh, hantar ekin menaikki bas ke Melaka,
Ya Allah, pertama kali ummi nampak abah mengesat airmata bila menghantar anak2...yg tinggal hanya kami berdua, Entah pukul berapa aku terlena...............

03.03.2012
Persekolahan sesi 2012 bermula, pintu rumah ku kunci,
7.00 pg dengan lafaz Bismillah......kami bertolak ke sekolah masing2.
Semoga Allah mempermudahkan segala kerja buat kami,
supaya dapat dilangsaikan dengan sempurna dan berjaya.
Insyaallah.