Friday 11 November 2011

Peria Katak

Peria tak pelik bagi aku org kampung, terbayang rasanya yg pahit...
dulu mak tanam tepi rumah je, lebat buahnya, sapa nak ambik ajelah tak de harganya.......
buat ulam cicah budu, siap dgn lada burung , kdg2 mak bakar ikan darat pulak!
Tu dulu……ari ni mak oii….sebiji peria sampai rm3, nk makan bayar je lah…….

Yang tu peria biasa, ni aku nk perihal pasal peria katak, sama je rupa parasnya nama pun peria gak…
tp ada yg tk samanya, saiznya lebih kecil dan warna hijau pekat sikit, rasanya lebih
pahit…kenapa katak pulak,  rupanya kecil hodoh mcm kataklah kot.
 
Tk kisahlah hodoh ke, mahal ke, dari semalam aku dok berangan esok nk gi beli
kat pasar tani, semua yg ada aku nk borong…….semua ni utk abg iparku….
Pagi2 lg aku n hubby gi pasar tani Machang, tinjau dr gerai ke gerai, tk de,
tk puas hati, aku ke T Merah plk, aku  jelajah  pasar tani , aku ronda pasar tm,
tk dpt jgk, aduh….susahnya bila kita nak…….

Aku tk akan putus asa, aku akan cari lg sampai dpt…….
                       
          
                                                           Ni lah yg ku cari

No comments:

Post a Comment